axelmax.blogg.se

Axel Max är en fux valack född 1996 på 164 cm av raserna Halvblod/Fullblod. © Copyright på alla bilder + text!

Hehe.. daglig uppdatering..

Kategori: Axel Max

Ok, känns rätt fel att be om ursäkt igen för den fantastiska uppdateringen.. ;)
 
"Så nu går Axel tillsammans med grabbarna i en jättefinlerig hage, men han har fått kompisar och han stortrivs!
I stallet är han betydligt mycket lugnare och snällare mot oss och alla andra, han trivs med boxgrannarna och hans avföring har blivit som normalt igen då han var lite orolig förut och de såg ut som koskit.
Han dricker ordentligt och ser allmänt cool ut.
Manen har dessutom börjat växa ut igen!!!! även om jag tycker att han ser döcool ut nu så ser han snart ut som en HÄST igen och inte ponny... :)

Elly och jag försöker bygga ännu mer muskler och kondition, och klär honom snyggt och varmt ;)"
 

Där avslutade jag de senaste inlägget;
Vi har fortsatt rida för att bygga muskler osv, han tappade rätt mycket när pälssättningen började så vi har köpt lucern för att förhoppningsvis göra en skillnad, vilket redan (vad jag tycker) har börjat synas.

Tillbaka till hagen, så fick både Foxy och Grey mugg vilket gjorde att dem fick stå i sjukrutorna där det är torrt för att läka. Det gjorde ju att Axel och Hightech blev väldigt tajta och det blev jobbigt att ta ut den ena hästen från hagen för då började den andra springa och skrika.
Efter en stund så (har jag iallafall från dag 1) ville vi ha in Dumle i vår hage för den hästen Dumle står med nu är inte så jätteschysst mot honom. Vi släppte ihop dem på banan under globenhelgen (1-2 December) på banan och det gick toppenbra, jag har ridit väldigt mycket på Dumle när jag och Elly ridit ut tillsammans. Så nu står Dumle tillsammans med vår prins, och det är det bästa som har hänt eftersom jag rider som sagt väldigt mycket på världens bästa Dumle :) 
Speciellt nu på senaste när snön verkligen kommit så har vi ridit ut i snön och galopperat på åkern! <3 De trivs oxå väldigt bra med varandra fastän båda är ögontjänare!
GULLEFJUN!!

Den dagen bilden tog så var det en fartfull ritt, med racegalopp på åkern och Dumle 18år tyckte det var skiiiiitkul och hoppade tillslut ut i snön!
 
Detta inlägg kommer bli lite hoppigt men det skiter jag i :)
 
Jag och Cassandra var på globen den 2 december, på kvällsshowen. Jag gav det till henne i 12års present och det kom som en chock, hon fattade verkligen ingenting och det var så kul att hon tyckte det var kul :)
Precis innan vi skulle åka hemifrån, poletten hade ännu inte trillat ner och hon förstod ingenting.. (Visst är vi galet lika!?) en minime!! 
 
Men men, lyckan var stor och mitt enda mål var att köpa ett j*vla vintertäcke till Axel som hade ett men utan hals och inte så tjockt..
Efter 10 min sökande i "annexet" hittade jag ett svart med helhals, dock i storlek 135 :(! (han "ska" ha 145)
Men efter lite snack med både försäljaren och bästa Kim (som äger Dumle) så köpte jag det iallafall, och den chansningen var toppen för det passar nämligen utmärkt! :)
Så jäkla glad att jag hittade det! och framförallt att de passade!!
 
Hmm.. vad har mer hänt?
Jo manen lägger sig ner allt mer å mer, Elly lyckades tillochmed knoppa honom(!) jag tycker det ser jätteroligt ut för Axel är en gubbe för mig och jag är så van med stubbmanen..
 
Sött :)
 
För några dagar sen kom hovslagaren och skodde samt broddade Axel, mysmys!
 
Jag har även ridit en heldel (såklart) hemma på Vällingby, har ridit tanten Mon Ami som jag tjafsade rätt mycket med men som tillslut kunde galoppera som en NORMAL häst! Därefter på en av de finaste hästarna på ridskolan, Pjotter. Men han och jag funkade inte alls ihop, jag rider hemskt dåligt på honom och han blir väldigt upprörd vilket ger resultatet till ännu sämre ridning! :( härom fredagen var jag med i hoppgruppen och hoppade Bullen, vilket gick jättebra. Han var pigg och gjorde lite luftbocksprång, men kungen som jag är så satt jag såklart kvar ;) sen en lördag var jag med och hoppade 1,5h på finaste William som taggar på som bara den!
<-- uppvärmningen
<-- första hindret, hem vad vi tar i!
<-- trippelbarr och väldigt fortfarande taggad häst :)
Hela lektionen gick mycket bättre än sist jag hoppade han, fastän han sprang väldigt fort även denna lektion. Men jag är supernöjd över vår insats! :)
 
Hemma på Törnby så har vi löshoppat två veckor i rad (för några veckor sen såklart..) första gången kom vi inte upp i någon höjd på Axel utan slutade på en "mes" höjd på 80-90, men veckan efter så hoppade han fläckfritt 110cm! mycket jävla nöjd alltså! han får mycket finare språngkurva när det blev lite högre. Hann dock inte fota honom men jag tog med Dumle på löshoppningen också, han är en sån häst man bara lutar sig tillbaka och tittar på. Vet precis vad han ska göra, och gör allt så himla fint utan några som helst problem:
Fina fina fiina Dumle..
 
Hmm... ja.. detta var väl allt för denna gång.
Vi får väl se när vi hörs nästa gång ;)
Puss å hej, leverpastej <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: